Saturday 18 August 2012

Renungan di Hari Raya


Assalamualaikum..

Ramadhan telah pergi dan kini Syawal tiba lagi. Cuba kita renungkan amalan kita sepanjang di bulan Ramadhan,adakah ia diterima oleh Allah swt. Seharusnya kita meneruskan momentum beribadah di bulan Ramadhan di bulan-bulan yang lain juga. Jangan kita hanya menjadi hamba Ramadhan, iaitu hanya melakukan ibadah kerana bulan Ramadhan. Saya juga berpesan kepada diri dan rakan-rakan yang lain agar terus istiqamah dalam beribadat kepada Allah. 

Cuba kita renungkan hadis dibawah ini:

Dari Anas r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah S.A.W bersabda: Tidaklah sempurna iman kamu sehingga kamu mencintai saudara kamu sebagaimana kamu mencintai diri kamu sendiri” (HR Bukhari)
Di Hari Raya ini adakah kita pernah terfikir kepada saudara seislam kita yang teruk ditindas di Syria,Burma dan Palestin, pernahkan kita ambil kisah terhadap keadaan mereka, apakah usaha kita untuk membantu mereka. Seharusnya kita mengambil peduli akan keadaan mereka, janganlah kita berasa terlalu selesa dengan keadaan sekarang. Hal ini kerana keadaan yang berlaku di Syria,Burma dan Palestin berkemungkinan besar akan berlaku di Malaysia. Renung-renungkanlah

            Di kesempatan ini saya mewakili semua AJK Jabatan Kerohanian dan Pembangunan Sahsiah ingin mengucapkan Selamat Hari Raya, maaf zahir dan batin,harap jika ada salah dan silap sepanjang menganjurkan program dapat memaafkan kami semua.

1 comment:

  1. http://gamesyork.blogspot.com/2013/05/download-fifa-13-for-free-pc.html

    ReplyDelete